rowery elektryczne

Popularne mity o rowerach elektrycznych

Na temat zdobywających coraz większą popularność rowerów elektrycznych, w świecie rowerowym zdążyło powstać już wiele mitów i przekłamań tworzonych najczęściej przez osoby, które z jednośladem z napędem elektrycznym nie miały nigdy kontaktu.

Poniżej prezentujemy kilka popularnych mitów o rowerach elektrycznych i konfrontujemy je z rzeczywistością. Zapraszamy!

Rowery elektryczne są dla osób leniwych

Zacznijmy od tego, że rowery elektryczne nie są i nigdy nie będą przeznaczone dla każdego. Jak wszystko w życiu, tak i korzystanie z roweru elektrycznego będzie stanowić indywidualny wybór każdego z nas.

Opinia o tym, że rowery elektryczne przeznaczone są dla osób leniwych wynikają z przekonania, że jazda na tego typu jednośladzie nie wymaga od nas absolutnie żadnego wkładu, a rower napędzany jest w magiczny sposób przez dodanie gazu na manetce. Nic bardziej mylnego, jednak o sposobie napędzania roweru elektrycznego opowiemy nieco dalej.

Rower elektryczny jest doskonałym rozwiązaniem dla osób starszych, choć i tutaj coraz częściej pojawiają się zbyt ogólne teorie, jakoby młodzi i pełni sił rowerzyści nie mieli czego szukać na elektryku. Dobrze sprawdzą się również w przypadku osób ze schorzeniami, dla których pokonanie kilku kilometrów na rowerze tradycyjnym wiąże się z bólem oraz dla osób chcących na rowerze dojeżdżać do pracy czy szkoły, jednak chcą uniknąć nadmiernego wysiłku i pocenia się.

Rowery elektryczne nie poprawiają kondycji, nie potrzebujemy siły by je napędzać

Oczywiście, jazda na rowerze elektrycznym nie wymaga od nas tak dużego wkładu siłowego jak podczas jazdy na rowerze tradycyjnym, jednak nie jest to równoznaczne z możliwością całkowitego odpuszczenia sobie pedałowania. Według przepisów i konstrukcji samego napędu rowerów elektrycznych mają one za zadanie jedynie wspomagać naszą jazdę, a nie wyręczać nas w wprawianiu roweru w ruch.

Wiele rowerów elektrycznych posiada kilka trybów wspomagania, między którymi możemy się przełączać w trakcie jazdy i wybierać większą moc np. podczas jazdy pod wiatr lub spore wzniesienie, jednak tak czy owak mięśnie na rowerze elektrycznym będą pracować.

rower elektryczny

Rowery elektryczne są drogie

Ceny rowerów jak i innych dóbr na rynku zawsze będą uzależnione od możliwości finansowych kupującego i tak dla jednych coś będzie, a dla innych nie będzie drogie. Zestawiając ze sobą rower tradycyjny i elektryczny tej samej klasy, oczywiście model z napędem będzie rozwiązaniem droższym, jednak najtańsze rowery elektryczne spokojnie znajdziemy w cenach bardzo zbliżonych do średniopółkowych jednośladów.

Na cenę roweru elektrycznego ma wpływ zarówno silnik, bateria oraz specjalny sterownik przekazujący moc do napędu, dlatego decydując się na zakup takiego roweru musimy mieć ten fakt na uwadze.

Akumulator się zużywa, a jego wymiana jest bardzo kosztowna

Jest to półprawda bowiem bateria roweru elektrycznego jak każde ogniwo będzie się z czasem zużywać, nie pozwalając nam na wykrzesanie z niej 100% energii. Zużycie baterii, szczególnie nowoczesnych litowo-jonowych mierzone jest dosłownie w setkach ładowań (700-800). Przekładając to na perspektywę możliwości przejechania na jednym cyklu ładowania nawet do 100 km to nawet przy bardzo intensywnym korzystaniu z roweru, jego zużycie zauważymy po dobrych kilku, jak nie kilkunastu latach.

Po co rower z napędem skoro skuter będzie lepszy

Zacznijmy od tego, że skuter i rower elektryczny to w zasadzie dwa różne światy i wymiana jednego na drugie nie będzie ani lepsza, ani gorsza. Warto jednak rozważyć kilka podstawowych różnić pomiędzy tymi środkami transportu i samodzielnie wybrać ten który nam najbardziej odpowiada.

Rower elektryczny mimo swojego napędu wciąż pozostaje rowerem, co pozwala nam na korzystanie ze ścieżek rowerowych, wjazd do parku czy w nieco bardziej dzikie tereny. Możemy go także łatwo zaparkować czy schować w mieszkaniu, w którym naładujemy też baterię.

Do skutera potrzebujemy przede wszystkim paliwo, musimy go ubezpieczyć, nie możemy korzystać ze ścieżek rowerowych, a jazda po mniej ubitym terenie rzadko kiedy będzie wiązała się z przyjemnością, a o schowaniu go w mieszkaniu ciężko nawet pomarzyć.

rowery elektryczne

Rower elektryczny jest bardzo ciężki

Z pewnością na wagę roweru mają wpływ dodatkowe akcesoria, sam silnik roweru, bateria, w zależności od rodzaju i sposobu jej montażu, także bagażnik, jednak nie oznacza to, że wagę takiego roweru będzie można porównać do np.. wspomnianego już skutera. Prawda jest taka, że im bardziej zaawansowana konstrukcja, a co za tym idzie także droższy model roweru, jego waga będzie maleć, zwłaszcza przy rowerach elektrycznych górskich czy crossowych, gdzie bateria zamontowana jest na ramie lub w ramie roweru i pozbawione są dodatkowych akcesoriów.

Rower elektryczny nie działa po rozładowaniu akumulatora

Jest to kolejny mit, bowiem nawet po rozładowaniu baterii do zera możemy spokojnie wrócić na rowerze do domu czy dojechać do miejsca, w którym go doładujemy. Ze względu na nieco większą wagę samego roweru, może być to odrobinę trudniejsze zadanie, jednak nie powinno nikomu utrudniać życia czy powodować rezygnację z dalszej podróży.

Do jazdy na rowerze elektrycznym wymagane jest specjalne szkolenie

Na rowerze elektrycznym może jeździć każdy, kto tylko opanuje jazdę na dwóch kołach. Nie są potrzebne tu żadne dodatkowe przymiarki, szkolenia czy kursy. Wspomaganie napędu działa również w sposób płynny, reagując na nasz wkład w kręceniu pedałami, dlatego nie ma mowy o żadnych gwałtownych zrywach czy wyrywaniu się roweru spod naszej kontroli. Wystarczy kilka minut by zapoznać się z dodatkowym oprzyrządowaniem roweru elektrycznego i cieszyć się nowymi doznaniami z jazdy.

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s