oświetlenie rowerowe

Bądź widoczny – kilka słów o oświetleniu rowerowym

Bezpieczeństwo na rowerze uzależnione jest od wielu czynników, na część z nich nie mamy wpływu, jak np. zachowanie innych uczestników ruchu czy stan nawierzchni, jednak my sami jako rowerzyści możemy także postarać się o swoje bezpieczeństwo.

Widoczność na trasie jest kluczem do sukcesu w dziedzinie bezpieczeństwa rowerowego. Pamiętajmy, że wcale nie musimy oświetlać sobie drogi nie wiadomo jakimi lampami, bowiem poruszając się w ruchu miejskim wystarczy poprawić swoją widoczność i być zauważalnym przez innych uczestników ruchu, zwłaszcza kierowców samochodów.

lampka rowerowa przód

Obowiązkowym oświetleniem rowerowym jest światło przednie jasnej barwy oraz tylne światło barwy czerwonej. Światła nie powinny być montowane na wysokości przekraczającej 150 cm i nie mogą oślepiać innych uczestników ruchu. Dodatkowo obowiązkowe są również światła odblaskowe – z przodu barwy białej oraz z tyłu barwy czerwonej. Ważne jest również, aby tylny odblask miał kształt inny niż trójkąta. Można korzystać również z innych świateł odblaskowych, umieszczonych na rantach opon, w pedałach czy kamizelkach rowerowych, jednak nie są one obowiązkowym wyposażeniem.

Oświetlenie rowerowe, zarówno odblaskowe, jak i te emitujące wiązki świetlne będzie nam szczególnie przydatne i pomocne w nadchodzących jesiennych miesiącach, w których zarówno pogoda jak i szybko zapadający zmierzch nie będą sprzyjać poprawie bezpieczeństwa na drogach.

Oświetlenie rowerowe możemy podzielić na kilka podstawowych kategorii, które ułatwią nam jego wybór i dopasowanie do roweru.

  • Ze względu na sposób zasilania możemy wyróżnić oświetlenie na baterie oraz tradycyjną prądnicę (dynamo). Jeden i drugi rodzaj ma swoje niewątpliwe wady i zalety, dlatego przy wyborze rodzaju oświetlenia warto zastanowić się w jakich warunkach będzie ono najczęściej wykorzystywane, bowiem w jeździe miejskiej nie będzie nam potrzebne tak silne światło jak przykładowo w lesie czy na nieoświetlonych polnych drogach.

  • Ze względu na sposób montażu znajdziemy lampki rowerowe montowane do widełek, kierownicy, błotnika, bądź amortyzatora czy bagażnika. Zależnie od rodzaju montażu, jedne lampki będziemy mogli wypiąć łatwiej, inne trudniej.

  • Ostatnim podziałem jest przeznaczenie i moc oświetlenia rowerowego. Jak już wspominałem rodzaj oświetlenia może być różny do jazdy po oświetlonych drogach w mieście i poza obszarem zabudowanym, dlatego wyznacznikiem mocy światła są lumeny. Im więcej lumenów emituje lampka tym większa moc oświetlenia rowerowego.

lampka rowerowa - tyłPodziały te nie są wcale trudne do zapamiętania, a mogą nam bardzo ułatwić wybór oświetlenia do swojego roweru i stylu jazdy. Pamiętajmy zatem o tym, aby zadbać o swoją widoczność na drogach, bowiem tak samo jak kask rowerowy, tak i oświetlenie rowerowe są naszą ogromną szansą na uniknięcie kolizji i poważnych kłopotów na drodze.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s