łańcuch rowerowy

Zadbaj o swój łańcuch

Jak nie trudno się domyślić, łańcuch rowerowy to jeden z najważniejszych podzespołów jednośladu, który odpowiedzialny jest za przekazywanie mocy nadawanej przez siłę ludzkich mięśni od pedałów do tylnego koła napędowego i wprawianie naszej maszyny w ruch. Łańcuch jest często niczym nieosłonięty i narażony przez to na zanieczyszczenia, które powodować mogą jego zbyt szybką eksploatację lub nieoczekiwane usterki.

łańcuch rowerowy

Eksploatacja łańcucha wiąże się z jego wydłużaniem, w konsekwencji czego uszkodzeniu ulegają zębatki kasety, czy przednich kół łańcuchowych. Uszkodzenie łańcucha przejawiać może się między innymi głośną pracą napędu oraz przeskakiwaniem na zębatkach, przez co jazda na takim sprzęcie staje się mało przyjemna. Warto pamiętać, że w nowych rowerach łańcuch może przeskakiwać przez zębaki przy źle wyregulowanych i ustawionych biegach przerzutek więc zanim zabierzemy się za jakiekolwiek prace serwisowe warto sprawdzić czy problemem nie są przerzutki.

Dokonując okresowych przeglądów i sprawdzając stan naszego łańcucha będziemy mogli przedwcześnie wyłapać wszelkie nieprawidłowości i uniknąć niespodzianek na drodze, zwłaszcza, że taki przegląd możemy wykonać błyskawicznie i bez specjalistycznego sprzętu.

Sprawdzając stan naszego łańcucha powinniśmy zmierzyć długość jego poszczególnych ogniw. Jedno ogniwo powinno mieć długość pół cala czyli 1,27 cm. Pomiaru możemy dokonać przy pomocy suwmiarki odmierzając łączną długość 10 ogniw. Wynik powinien być równy 5 calom czyli 12,7 cm, w przypadku, gdy wynik jest większy powinniśmy łańcuch wymienić. Do pomiarów wykorzystać możemy również specjalne choć bardzo proste urządzenie zwane miarką do łańcucha (prawda że oryginalnie?), którą zakładamy na sworzeń łańcucha jedną stroną, a drugą między ogniwa. Jeżeli miarka wpadnie do końca między ogniwa jest to znak, że łańcuch należy wymienić.

łańcuch na zembatce

W wielu standardowych łańcuchach ich wymiana odbywa się w dosyć prosty i niezmienny sposób, poprzez wyciśnięcie sworznia dowolnego ogniwa i rozpięcie łańcucha. Przydatne w tym zabiegu mogą okazać się takie akcesoria rowerowe jak: skuwacz rowerowy oraz spinka łańcucha, która pomoże nam w jego skróceniu i zdejmowaniu. Warto pamiętać przed założeniem nowego łańcucha, żeby odpowiednio dobrać jego długość. Najlepszym i najprostszym sposobem na to jest porównanie go ze starym łańcuchem, który właśnie zdjęliśmy. Nowy łańcuch musimy przeciągnąć przez wózek tylnej przerzutki, później przez zębatki kasety i przednich kół łańcuchowych do momentu połączenia się ogniw naszego nowego łańcucha. Łańcuch łączymy przy pomocy skuwacza łańcuchowego, a po wykonanej pracy cały łańcuch oliwimy specjalnymi preparatami, które zakonserwują go i ułatwią poruszanie.

Jak widać procedura sprawdzenia stanu i wymiany naszego łańcucha rowerowego nie jest wcale trudna czy skomplikowana, dlatego zawsze warto mieć świadomość tego w jakim stanie są podzespoły naszego jednoślady i na bieżąco radzić sobie z wszelkimi możliwymi usterkami, a nasz rower będzie nam służył przez wiele długich lat.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s