nawadnianie organizmu

Nawadnianie organizmu

Ogromne upały dają się we znaki niemal wszystkim mieszkańcom naszego kraju. Ten iście tropikalny klimat, jaki nawiedził Polskę skutecznie rozkłada nawet największych twardzieli i sprawia, że stajemy się ospali i wszystkie swoje obowiązki wykonujemy nieco wolniej niż zwykle. Udając się więc na przejażdżkę rowerową w takiej pogodzie warto pamiętać o tym, aby zabrać ze sobą odpowiednią ilość płynów do nawadniania naszego organizmu.

Jak wskazują badania, z chemicznego punktu widzenia organizm człowieka składa się w ok. 60% z wody, dlatego naturalnym odruchem w naszym życiu powinno być utrzymanie odpowiedniego poziomu nawodnienia. Jazda na rowerze, to bez wątpienia wysiłek fizyczny i choć w trakcie jazdy czujemy przyjemny powiew wiatru, to nasze mięśnie stale pracują, zużywając cenną energię. Zużycie energii przez mięśnie wiąże się z wydzielaniem ciepła, a to z kolei z poceniem się naszego organizmu, bowiem pot ma za zadanie schłodzić nadmiernie przegrzewające się partie ciała i zapobiec kontuzji mięśni.

Pocąc się, nasz organizm razem z wodą traci bardzo istotne do prawidłowego funkcjonowania substancje, takie jak: sole mineralne, witaminy, aminokwasy, białka oraz rozpuszczone w wodzie pierwiastki elektrolitowe (magnez, wapń, chlor, sód i potas), które odgrywają istotną rolę w procesach fizjologicznych organizmy. Jednym z takich procesów może być przepływ sygnałów w komórkach nerwowych, skurcze i rozkurcze mięśni oraz serca, dlatego ich nadmierna utrata może być szkodliwa dla naszego organizmu. Podczas intensywnego wysiłku nie możemy dopuścić do nadmiernej utraty wody z organizmu, bowiem strata 1 – 1,5 litra wody co stanowi ok. 2% masy ciała, poprzez pocenie się powoduje obniżenie zdolności naszego organizmu do wykonywania wysiłku nawet o 20%! Jeżeli dopuścimy do utraty ok. 4% wody, to może nastąpić całkowita utrata sił i żaden wysiłek fizyczny nie może być w takiej sytuacji wykonywany.

napoje izotoniczne na rowerze

Właśnie dlatego tak istotne jest, aby dbać o prawidłowe nawadnianie organizmu, szczególnie w upalne dni, w których decydujemy się na podjęcie wysiłku związanego z jazdą na rowerze. W takiej sytuacji do prawidłowego nawodnienia nie wystarczy tylko woda, bowiem jak już wspomniałem wraz z nią w pocie tracimy wiele istotnych składników mineralnych, które należy stale uzupełniać.

Napoje, które mogą nam skutecznie pomóc w nawodnieniu, możemy pogrupować ze względu na zawartość soli mineralnych w wodzie na:

  • Hipotoniki
  • Izotoniki
  • Hipertoniki

 Napoje hipotoniczne do których zaliczamy, np.: różnorodne wody mineralne i źródlane, herbaty, soki owocowe i warzywne rozcieńczone w wodzie. Ich zaletą jest bardzo szybkie wchłanianie i rozcieńczanie płynów ustrojowych w organizmie, przez co w szybkim tempie nawadniają organizm, jednak nie dostarczają mu zbyt wiele potrzebnej energii.

Napoje izotoniczne przyspieszają wchłanianie wody razem z potrzebnymi składnikami mineralnymi. Są one doskonałym wyborem dla osób uprawiających sporty i wysiłek fizyczny związany z jazdą na rowerze, ponieważ mają takie samo stężenie substancji mineralnych jak w płynach ustrojowych naszego organizmu. Producenci izotoników często dodają również łatwo przyswajalne węglowodany, które dostarczają energię i witaminy dla pracujących mięśni.

Napoje hipertoniczne to prosto mówiąc gęste soki owocowe i warzywne oraz słodkie, barwione i aromatyzowane napoje. Zawierają one więcej rozpuszczonych węglowodanów, przez co mają wyższe ciśnienie osmotyczne. Napoje zwane hipertonikami dostarczają więcej energii niż nawodnienia dla organizmu.

jazda na rowerze

Warto pamiętać, że picie podczas wysiłku fizycznego i w czasie uprawiania sportu obu rodzajów napojów, tj. hipotonicznych i hipertonicznych, może zakłócać gospodarkę wodno-elektrolityczną, dlatego ich spożywanie może doprowadzić do powstania deficytu wodnego.

Jeżdżąc intensywnie na rowerze w czasie 30° upałów powinniśmy zatem przyjmować ok. 0,5 l napojów na godzinę. Dobrym rozwiązaniem jest przyjęcie strategii, w której nie pijemy tylko wtedy, gdy czujemy pragnienie, ale robić częste i małe łyki, aby zachować odpowiedni stopień nawodnienia. Przyjmuje się również, że dłuższe trzymanie płynów w jamie ustnej powoduje ich lepsze wchłanianie, bowiem są one pochłaniane również przez skórę, dlatego można nieco poeksperymentować i sprawdzić, czy ta technika sprawdzi się także w czasie jazdy.

Osobiście na rower zabieram lub staram się zabierać wodę lub izotonik, w zależności jak długo planuję jeździć, jednak wcale nie trzeba wydawać nie wiadomo ile na napoje izotoniczne znanych i reklamowanych marek. Można bowiem taki napój przygotować osobiście dodając do wody sok z wyciśniętej cytryny i odrobinę soli. Do smaku zapewne trzeba będzie się przyzwyczaić, ale z doświadczenia wiem, że działa bardzo dobrze zarówno w upalne jak i chłodniejsze dni podczas intensywnej jazdy.

Pamiętajcie o nawodnieniu, bowiem słońce nie oszczędza nikogo!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s